
Heinzi Lorenzen
Heinzi Lorenzen is een clown, acteur, regisseur en opvoeder. Hij werd naar de clown gebracht door Jacques Lecoq, Alain Mollot en Pierre Byland en toerde vervolgens van 1992 tot 1999 met Footsbarn Travelling Theatre Company over de wereld.
Zijn clown, Fritz, is een bezorgde clown, wreed en teder tegelijk. Het lijkt uit een andere tijd te komen, een tijd waarin je alleen aan de kracht van je verbeeldingskracht een object kunt tot leven brengen. In zijn solo "Kluntet", nodigt Fritz zichzelf uit voor zijn eigen verjaardag. Voor hem is het de datum van het centrum van de geschiedenis. Dronkenschap grijpt de clown geleidelijk aan. Hij roept zijn hele familie op en geeft het leven aan elk van hen. Het feestje slipt. De gruwelen die hij vertelt ontsnappen hem en uiteindelijk onthult hij zijn geheim.
Het is een theater dat overal overloopt, een bekentenis in de vorm van een grap, iets gek, een dier. Het is krakend, het is jubelend.
Théâtre Luzzi - 11, Montée Justin Godart - 69004 Lyon - luzzitheatre@yahoo.fr
Gardi Hutter
Gardi Hutter is Zwitser en studeerde af aan de Academie voor dramatische kunst in Zürich.
JEANNE, het clownpersonage van al haar shows, is een speler. Ze speelt met het bestaan, met haar grote zorgen, met haar gevechten. Haar tragikomische verhalen - zonder woorden, maar vol “grammelot” (taal van de clowns) - zijn metaforen voor de hopeloze strijd van een absurde, kwaadaardige, onhandige, furieuze, ontroerende en poëtische vrouw. In elke show creëert ze een ander, maar altijd absurd universum, waarin ze vecht, in de Donna Quijotte stijl,tegen nieuwe windmolens. Het faalt telkens - maar altijd met grandeur en zwier.
In "La couturière", haar eerste solo, is het de set van een naaistertafel die haar nieuwe universum wordt. Een blik door het gat in een knoopsgat is voldoende: de draad van zijn geschiedenis ontvouwt zich rond rollen stof. Met deze enorme schaar gaat het niet dood aan de hand en niet in het kant, en worden noch kwaad, noch ongeluk gespaard. Naaitummy's zetten hun ronde voort. De afgrond opent in de naaidoos. Met al deze haspels kan het lot heel goed de draad kwijtraken. Het rad van het lot maakt ook deel uit van Jeanne's naaiatelier. Het draait om de eindigheid van het wezen en de oneindigheid van het spel, met de kunst van de clown, tijdloos.
Gezien in Esch-sur-Alzette (Groothertogdom Luxemburg) eind mei 2014.
